Rozdělení obytných aut a karavanů
V dnešní době je na trhu velká škála obytných vozů a karavanů. Oba typy se dělí především podle zaměření, velikosti a počtu míst k cestování/spaní.
Obytné Vozy
kombinují dohromady možnosti jízdy a bydlení současně pro maximální nezávislost. Výhodou je větší prostornost a lepší manévrovatelnost proti karavanům. S většími rozměry se budete však potýkat při jízdě ve městech. Uvítáte ale, že při každé zastávce je zadní část příjemně vychlazena nebo vytopena současně s vozidlem. Obytným vozem můžete zastavit a přespat téměř kdekoliv. Lze je rozdělit podle velikosti a způsobu obytné nástavby na vozidla:
- Alkovny
- Polointegrované
- Integrované
- Vestavby
Alkovny
nejčastěji využívaný typ, vhodný zejména pro rodiny s dětmi. Na podvozku dodávky je umístěna nádstavba s charakteristickým výklenkem nad kabinou. Zde jsou trvale umístěny dvě lůžka. V zadní části vozu jsou rozkládací lavice pro další cestující, které lze rozložit na další lůžka. Dále pak kuchyňka, stůl, sociální zařízení, případně další lůžka a odkládací prostory. Větší vozy mají v zadní části i garáž na kola nebo malý motocykl. Počet lůžek se pohybuje od 2 do 7 podle velikosti vozu.
Polointegrované
jsou podobné Alkovnám, liší se především menší celkovou výškou vozu. Nad kabinou není umístěn výklenek pro spaní. To je umístěno spolu s kuchyní a sociálním zařízením v zadní části vozu. Sedadlo řidiče a spolujezdce je otočné proti směru jízdy a lze jej užívat jako posezení. Výhodou je lepší stabilita při jízdě, menší spotřeba a menší výškové omezení průjezdu. Počet míst se pohybuje od 2 do 4.
Integrované
vozidla jsou kompletně přestavěny na obytné vozy. Místo řidiče a spolujezdce je plně integrováno do obytné části. Jde o luxusnější záležitost. Počet míst se pohybuje většinou 2, maximálně 4. Bývá zde vše pro pohodlné a kvalitní bydlení. To se promítá ve vyšší pořizovací ceně ve srovnání s ostatními vozy. Často i maximální hmotnost vozu převyšuje běžné 3,5t a je potřeba jiná skupina řidičského oprávnění.
Vestavby
na první pohled se jen minimálně liší od klasických dodávek. Lůžková, kuchyňská a často i sociální zařízení je vestavěno do vozu. Vestavby jsou často provedeny jako vyjímatelné a lze tedy vůz užívat i jako pracovní vůz. Výhodou je velká flexibilita vozu (vyšší cestovní rychlost, menší rozměry vozu, jednodušší jízda a parkování ve městech), ta je však vykoupena menším prostorem ve voze.
Karavany
jsou vhodné pro ty, kteří si nechtějí pořizovat druhé auto na cestování. Je zde striktně oddělena cestovní a ubytovací část. Karavan můžete odstavit v místě pobytu a dále prozkoumávat okolí jednodušeji osobním vozem. Nevýhodou je celková délka soupravy a s ní spojené manévrování zejména při couvání a parkování. Karavany můžeme rozděli do následujících skupin:
- Touring
- Střední
- Královská třída
Touring
vstupní model do světa karavanů.Jsou menších rozměrů a hmotnost se pohybuje kolem 750 - 1000kg. Lze je zapřáhnout téměř za každé vozidlo a jízda s němi není tak náročná na řidičské dovednosti.
Střední
větší karavan než Touring, je pro 2 a více osob. Je zde více místa nejen pro pobyt osob, ale i uskladnění většího množství zavazadel nebo sportovních potřeb. Bývá zde mimo kuchyňky, sociálního zařízení, také obývací část s rozkládací sedačkou a další lůžka na spaní. Jízda potřebuje lepší řidičské zkušenosti a také silnější vozidlo.
Královská třída
velké karavany se zaměřením na pohodlí, prostornost a luxus cestujících. Převážně jsou uzpůsobeny pro 2 osoby. Ty zde ale najdou veškerý komfort díky luxusním materiálům a nejnovějším technologiím, podobně jako v pětihvězdičkovém hotelu.